5 motive pentru fraudă în alegeri
- Există posibilitatea (probată de aceste ultime alegeri prezidenţiale) ca românii din străinătate - sau, mai precis, voturile de la secţiile de votare din străinătate - să decidă preşedintele României. Mi se pare uşor incorect.
- Mai mult decât atât, înţeleg că unii dintre aceşti alegători (din străinătate) pot vota după anunţarea rezultatelor exit-poll-urilor (din motiv de diferenţă de fus orar) - pe care le pot afla imediat chiar şi cu telefonul mobil / internet. Desigur, numărul acestora este nesemnificativ şi nu sunt neapărat de rea credinţă, însă procedura este anacronică.
- Nu există nici un sistem (informatic sau de altă natură) care să verifice / probeze votul multiplu (în afară de compararea listelor cu semnături - dar asta este foarte greu de realizat, mai ales dacă votezi în două localităţi diferite). În plus, e foarte simplu să dezlipeşti stampila de pe cartea de identitate şi să pleci la altă secţie specială.
- Este clar ca lumina zilei ca secţiile speciale sunt insuficiente atât ca număr cât şi ca infrastructură - de aceea, la ora 21:00 sunt mereu zeci de cetăţeni ce reclamă că aşteaptă de ore întregi însă nu apucă să voteze (vezi Gara de Nord, FSEGA Cluj-Napoca şi multe altele). În unele ţări se votează pe durata a două zile - astfel, aceste chestiuni sunt evitate / simplificate.
- Cele două staff-uri electorale cunosc rezultatele votului cu mult timp înainte de ora-limită (în vreme ce subsemnatul, de exemplu, le află ca tot poporul la ora 21:00). Iarăşi, incorect (şi ilegal?). Este clar că pe internet vor circula tot felul de informaţii (false sau adevărate) şi acest lucru nu poate fi oprit - însă accesul staff-urilor electorale la datele colectate de institutele de cercetări mi se pare un abuz ce trebuie sancţionat cumva.