vineri, 11 decembrie 2009

5 motive pentru fraudă în alegeri

  1. Există posibilitatea (probată de aceste ultime alegeri prezidenţiale) ca românii din străinătate - sau, mai precis, voturile de la secţiile de votare din străinătate - să decidă preşedintele României. Mi se pare uşor incorect.
  2. Mai mult decât atât, înţeleg că unii dintre aceşti alegători (din străinătate) pot vota după anunţarea rezultatelor exit-poll-urilor (din motiv de diferenţă de fus orar) - pe care le pot afla imediat chiar şi cu telefonul mobil / internet. Desigur, numărul acestora este nesemnificativ şi nu sunt neapărat de rea credinţă, însă procedura este anacronică.
  3. Nu există nici un sistem (informatic sau de altă natură) care să verifice / probeze votul multiplu (în afară de compararea listelor cu semnături - dar asta este foarte greu de realizat, mai ales dacă votezi în două localităţi diferite). În plus, e foarte simplu să dezlipeşti stampila de pe cartea de identitate şi să pleci la altă secţie specială.
  4. Este clar ca lumina zilei ca secţiile speciale sunt insuficiente atât ca număr cât şi ca infrastructură - de aceea, la ora 21:00 sunt mereu zeci de cetăţeni ce reclamă că aşteaptă de ore întregi însă nu apucă să voteze (vezi Gara de Nord, FSEGA Cluj-Napoca şi multe altele). În unele ţări se votează pe durata a două zile - astfel, aceste chestiuni sunt evitate / simplificate.
  5. Cele două staff-uri electorale cunosc rezultatele votului cu mult timp înainte de ora-limită (în vreme ce subsemnatul, de exemplu, le află ca tot poporul la ora 21:00). Iarăşi, incorect (şi ilegal?). Este clar că pe internet vor circula tot felul de informaţii (false sau adevărate) şi acest lucru nu poate fi oprit - însă accesul staff-urilor electorale la datele colectate de institutele de cercetări mi se pare un abuz ce trebuie sancţionat cumva.