marți, 31 august 2010

Drumuri europene

Trebuie să recunosc, realităţile României contemporane încep să mă depăşească. O nouă dovadă în acest sens este reclama de mai jos, ce poate fi văzută pe toate posturile principale TV şi pe nenumărate site-uri. Reclamă la un program dezvoltat cu fonduri europene, orientat - pasămite - către investiţii în şosele, căi ferate, autostrăzi, poduri etc. Să nu credeţi că acest program abia acum începe, el este în desfăşurare din 2007 şi se va încheia în 2013.

Reclama aberantă de la Ministerul Transporturilor

Campania de informare a programului  TRANS este derulată în cadrul proiectului "Asistenţă tehnică pentru realizarea unei campanii de informare publică la nivel naţional privind Programul Operaţional Sectorial Transport 2007-2013" şi este opera companiilor Mercury360 Communications şi Grapefruit. Caraghioşii responsabili de această campanie - împreună cu hârţogarii din Ministerul Transporturilor - îşi închipuie, probabil, că românii sunt o naţiune de imbecili. Nu sunt departe de adevăr, din păcate. Mai trebuie spus că această campanie costă 3.160.500 RON (fără TVA), adică aproape un milion de euro.

Aşadar, trenul face 14 ore de la Bucureşti la Cluj, avem autostrăzi de câteva zeci de kilometri, drumurile judeţene şi comunale sunt jalnice - în schimb cheltuim un milion de euro pe prostii… Desigur, această campanie este parte integrantă a programului TRANS iar banii provin din fondurile europene alocate deja. Însă faptul că nu există nici o posibilitate de a controla necesitatea, impactul şi mai ales oportunitatea iniţierii unei astfel de campanii arată cât de stupide şi lipsite de sens sunt procedurile de implementare ale programelor finanţate prin fonduri structurale. Astfel, peste toată birocraţia inutilă şi organizarea total defectuoasă a instituţiilor ce administrează banii europeni planează, pare-se, şi o lipsă acută a simţului realităţii.